Algemene informatie

Waarom is fruit belangrijk?

Iedereen eet dagelijks zijn benodigde fruit en dat is allemaal heel normaal geworden. Maar weten wij wel waarom we dit eten en waarom het zo gezond voor ons is??

Om hierachter te komen zijn hier enkele weetjes om u eens op de hoogte te brengen!


 

Wist U Dat
  1. Kiwi een gezonde vrucht is met veel positieve eigenschappen? De groenkleurige fruitsoort bevat maar liefst 160 procent van de dagelijkse portie vitamine C. Verder zit kiwi bomvol andere vitaminen en bevat het stuk fruit slechts 25 calorieën. Een gezond tussendoortje, dus!
  2. Aardbeien goed zijn voor je hart- en bloedvaten en de bloeddruk? Ook ondersteunt het de maagfunctie.
  3. Frambozen je helpen bij bijzondere klachten, zoals het verlichten van hooikoorts en eczeem?
  4. Citroenen meer suiker bevatten dan aardbei? Dat had je vast niet verwacht.
  5. Je minimaal 2 stuks (200gram) fruit per dag moet eten?


Vitamine C zit vooral in zwarte bessen, kiwi, citrusfruit en aardbeien. Appels bevatten weinig vitamine C. Gedroogd fruit bevat geen vitamine C. Vitamine C gaat namelijk verloren bij het drogen. Wel bevat het de andere voedingsstoffen uit fruit.
Vitamine C heeft de functie als antioxidant in het lichaam en is nodig voor de vorming van bindweefsel, de opname van ijzer en het in stand houden van de weerstand.

Kalium zit vooral in banaan, meloen, kiwi en gedroogd fruit. In appel zit niet zo veel kalium, maar omdat we deze vrucht veel eten, is het toch een belangrijke kaliumbron. 
kalium is belangrijk voor een normale bloeddruk.

Koolhydraten leveren energie. Fruit levert dit vooral in de vorm van suiker. Daarnaast bevatten sommige fruitsoorten wat zetmeel, zoals bananen. Ongeveer 5 tot 15% van het gewicht van fruit bestaat uit suiker.

Fruit is een goede bron van voedingsvezels. Deze zijn belangrijk voor een goede darmwerking.  

Zoals u misschien al weet verkopen wij afhankelijk van het seizoen ook diverse gedroogde vruchten. Deze zitten namelijk bomvol vitamine B6, foliumzuur, ijzer, magnesium, koper en kalium

Hopelijk bent nu u weer een klein beetje op de hoogte gebracht van de vele voedingsstoffen in fruit. 
 
Share our website

Like Luiten Fruit

Quicklinks

Facebook